Krigsforbrydelser
Ifølge FN's charter må intet medlemsland af verdensorganisationen gennemføre
angrebskrige mod andre stater. Det var ikke desto mindre præcis hvad Danmark
gjorde, da det den 21. marts 2003 tilsluttede sig USA's angrebskrig mod Irak.
Iflg. det ansete britiske lægetidsskrift The Lancet er
der i perioden marts 2003 - november 2004 døde ca. 100.000 civilpersoner som
følge af krigen og den efterfølgende besættelse af landet. Mens USA voldsomt
modarbejder FN's Krigsforbryderdomstol (ICC), har Danmark faktisk skrevet under
på domstolens charter og ratificeret det. Den danske regering kunne derfor
stilles for domstolen for dens deltagelse i "koalitionens" krigsforbrydelser i
Irak.
Regeringens uholdbare argumentation for krig
Den 21. marts 2003 giver Anders Fog Rasmussen 8 grunde til at gå i krig med Irak:
- Saddam Hussein er en diktator der undertrykker sit eget folk og dræber
og torturerer sine modstandere
- Saddam Hussein har startet flere aggressionskrige mod sine nærmeste
naboer
- Saddam Hussein har brugt gift mod sit eget folk
- Saddam Hussein har haft åbenlyse forbindelser til terrorister og har
det muligvis stadig
- Saddam Hussein har i 12 år ignoreret det internationale samfunds krav
om afrustning
- Saddam Hussein smed i 1998 våbeninspektørerne ud af landet
- Saddam Hussein har ikke redegjort for tusindvis af liter miltbrand,
omkring 6.500 kemiske bomber, mindst 80 ton sennepsgas og store mængder
biologiske gifte
- Dertil kommer den farlige trussel fra langtrækkende missiler og
risikoen for at han snart vil råde over atomvåben
Den vigtigste argumentation var pkt. 7 og 8 der handlede om
Iraks masseødelæggelsesvåben: "Det er ikke noget vi tror. Det er noget vi
ved”, erklærede statsministeren i Folketinget. I januar 2005
lukkede USA i stilhed den sidste eftersøgning efter de påståede våben.
Konklusionen næsten 2 år senere er: de fandtes ikke, efterretningsvæsnerne havde
informeret politikerne om dette, men politikerne - deriblandt den danske
regering - sagde det modsatte. De ønskede krig.
|
Fogh Rasmussen besøger i slutningen af
marts 2003 USA som støtte til USA's angrebskrig mod Irak. Her vises han ind
i Pentagon af en af de største høge i USA's regering, viceforsvarsminister
Paul Wolfowitz |
Udlændingestyrelsen: Irak er et sikkert land
Ad 1) Saddam Hussein er en diktator der undertrykker sit eget folk og dræber
og torturerer sine modstandere
I årene forud var meldingerne de stik modsatte. I 2001 havde Dansk
Industri en erhvervsdelegation i Irak og havde bestilt 800 m2 standplads i
messecentret i Baghdad i november samme år for at fremme den danske eksport.
”Der er intet usædvanligt i at sende en erhvervsdelegation til Irak. Vi er
delegation nr. 28 i år, og stort set alle andre europæiske lande og USA har
gennemført lignende aktiviteter”, udtalte DI’s direktør Hans Skov Christensen i
februar 2001 til Politikken.
I marts 2001 gennemførte Udlændingestyrelsen en ”fact-finding-mission” til
Irak og erklærede i en rapport derefter at: ”irakere der lovligt har forladt
landet trygt kan vende tilbage uden at blive forfulgt af de irakiske
myndigheder”. Indtil da havde asylansøgere automatisk fået asyl. Den regel
ophæves nu. ”Irak er et sikkert land”, hedder det. Stik imod
Anders Fog Rasmussen’s bombastiske
erklæring i 2003. I 2001-02 bliver størstedelen af de irakiske asylansøgere i
Danmark derfor afvist. Kun en tredjedel får i årene op til krigen asyl.
Saddam: USA’s stedfortræder i Mellemøsten
Ad 2) Saddam Hussein har startet flere aggressionskrige mod sine nærmeste
naboer
Det er fuldstændig korrekt. Irak indledte i 1981 i
krig mod Iran med støtte fra USA. USA havde i 1979 mistet sin vigtigste
allierede i Mellemøsten, da shahen blev væltet i Iran og erstattet med
præstestyret. Det var en traumatisk oplevelse for supermagten, og den
ønskede at genvinde kontrollen over de store oliereserver i området. USA bakkede
derfor aktivt op om Iraks krig mod Iran og leverede Irak våben til denne krig.
USA's nuværende forsvarsminister Donald Rumsfeld besøgte som viceforsvarsminister
Saddam Hussein i december 1983 for bl.a. at diskutere krigen mod USA’s daværende
ærkefjende Iran.
I 1989 havde USA’s ambassadør i Irak ikke nogen indvendinger, da Saddam inden
invasionen i august af Kuwait informerede ambassadøren om invasionsplanerne.
Giftgas produktion fra USA og Vesttyskland
Ad 3) Saddam Hussein har brugt gift mod sit eget folk
Det var i 1988. Men faktisk var han allerede i 1981
begyndt at anvende det mod det
iranske militær. Dengang var Irak dog USA’s allierede i kampen mod Iran og en
del af udstyret til giftgasproduktionen blev leveret fra USA, en anden del fra
Vesttyskland. Først da det Internationale Røde Kors i 1984 bekræftede Irans
anklager mod Irak om anvendelse af giftgas, blev USA nødt til at reagere og
kritiserede anvendelsen af giftgas.
Terrorforbindelsen
Ad 4) Saddam Hussein har haft åbenlyse forbindelser til terrorister og har
det muligvis stadig
En central del af USA’s og statsministerens begrundelse for at gå i krig med Irak var
påstanden om, at Saddam Hussein havde forbindelser til terrorister. Disse
påstande fremførte USA’s regering allerede et par dage efter terrorangrebet på
New York 11. september 2001. USA’s regering havde en åbenlys interesse i at
forbinde 11. september, terrorisme og Irak, for det ville umiddelbart legitimere
amerikansk angreb på Irak. Denne sammenkædning mislykkedes imidlertid.
Efterretningsvæsener i både USA og Europa afkræftede regeringens påstand om, at
en af hovedmændene bag 11. september, Mohammed Atta havde mødt en irakisk
efterretningsagent i Prag i april 2001.
Den 2. oktober 2002 afleverede de amerikanske efterretningsvæsener derfor en
90 sider lang rapport om Irak til det Hvide Hus. Det hedder i denne rapport:
”..der er ikke tilfredsstilende kilder til at underbygge påstanden om, at Irak
støtter al-Qaeda med faciliteter og uddannelse”. Det hindrede dog ikke præsident
Bush i 5 dage senere at gentage påstanden om denne forbindelse. Og
påstanden blev
gentaget, da udenrigsminister Colin Powell den 5. februar på dramatisk vis
fremlægger USA’s beviser i FN’s Sikkerhedsråd. Bl.a. med satellitfotos af al-Qaeda terroristers tilholdssteder i Irak. Selve de famøse satellitfotos viser
sig dog at være falsknerier, da journalister få uger senere når frem til de
bygninger, der angiveligt husede terrorister.
USA har ret i, at al-Qaeda terrorister er flygtet til Irak fra Afghanistan,
men undlader at fortælle, at de er flygtet til det kurdisk kontrollerede
Nordirak, der var amerikansk interessesfære og uden for Saddams kontrol.
Anders Fog Rasmussen er i udgangspunktet mere forsigtig end sine kolleger i Washington med at
knytte den famøse forbindelse. Han erklærer under en debat i Folketinget 14.
november 2002 at: ”der ikke er etableret nogen forbindelse mellem begivenhederne
den 11. september 2001 og regimet i Irak, men det er ingen garanti for, at
Saddam Hussein ikke kunne fristes til at benytte terroren som instrument til at
opnå sine mål”.
Rasmussens argumentation er dramatisk skærpet, da han den 21. marts 2003 skal
argumentere for dansk krig mod Irak. Her hedder det, at ”Saddam Hussein har haft
åbenlyse forbindelser til terrorister, og muligvis stadig har det”.
I juni 2003 modbeviser virkeligheden Rasmussen og kollegerne i Washington, da
FN’s Terrorismekomite efter undersøgelser i det besatte Irak slår fast at, ”der
ikke er beviser for forbindelse mellem Irak og al-Qaeda”. Komiteens ledende
efterforsker Michael Chandler erklærer at: ”vi har ikke konstateret noget som
helst, der kan indikere forbindelse mellem Irak og al-Qaeda”.
Den danske regering har på dette tidspunkt kun et figenblad tilbage til at
dække over sandheden. I august 2003 skriver Rasmussen til Information: ”Det
fremgår af åbne kilder, at der var forbindelse mellem det tidligere
Bagdad-regime og terrororganisationer. For eksempel blev den palæstinensiske
terrorist Abu Nidal fundet skudt i sin lejlighed i Bagdad i august sidste år”.
Iraks "terrortrussel mod resten af verden" var 5 måneder efter invasionen kogt ned
til en terrorist, der var død i Bagdad 1 år tidligere. Iflg. bl.a. CNN var Nidal
i husarrest da han døde. Den officielle irakiske historie var, at han begik
selvmord. CNN kunne derimod citere palæstinensiske kilder for, at han blev dræbt
af det irakiske efterretningsvæsen.
Terrortruslen øget
CIA offentliggjorde i januar 2005 en rapport hvor den indrømmer, at USA's besættelse
af Irak har tiltrukket mange al-Qaeda medlemmer fra Afghanistan og tiltrækker potentielle
terrorister fra hele verden. Årsagen er, at Irak i dag er det sted i verden, hvor det er
lettest at angribe USA's militær. Irak har knap 2 år efter invasionen og besættelsen
erstattet Afghanistan som verdens vigtigste uddannelsescenter for terrorister. Stik imod
angrebs-koalitionens erklærede hensigter. CIA's vurdering bekræftes af en vurdering fra
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), og da Per Stig Møller i en forespørgselsdebat
i januar skulle besvare spørgsmålet: "Har invasionen af Irak bidraget til at mindske
terrortruslen i verden? Ja, nej eller ved ikke." var hans svar: "Ved ikke".
Sandheden er, at terrortruslen er øget, og Danmark er som deltager i besættelsen
særlig udsat. Den 11. marts 2004 sprang en række passagertog i luften i Madrid og 192
blev dræbt. Årsagen var den spanske stats deltagelse i besættelsen af Irak. Den danske
regerings politik øger til stadighed risikoen for, at det samme kan ske i Danmark.
Våbeninspektører
Ad 5) Saddam Hussein har i 12 år ignoreret det internationale samfunds krav
om afrustning
Det er en hyppigt gentaget løgn, som ikke bliver
mere sand af at være gentaget mange gange. FN’s våbeninspektør Hans Blix udtalte
i september 2004: ”Afvæbningen af Irak var lykkedes, uden at vi vidste det”. Alt
for meget af diskussionen kom til at handle om de restlagre af kemiske og
biologiske stoffer, som Saddam Hussein havde haft, men som hævdede, han havde
destrueret. ”Det er en fejl, der går helt tilbage til 1990‘erne.
Våbeninspektørerne fokuserede for meget på at gøre rede for at disse restlagre
var ødelagt, og tvinge Saddam Hussein til at finde den manglende dokumentation
herfor. Og vi fokuserede for lidt på fraværet af våben og våbenprogrammer her og
nu”, erklærede Blix. Paradoksalt nok talte tyrannen Saddam sandt, mens Anders
Fog Rasmussen og
regeringerne i Washington og London løj.
Ad 6) Saddam Hussein smed i 1998 våbeninspektørerne ud af landet
Det gjaldt også påstanden om, at Saddam i 1998 smed inspektørerne ud af
landet. Sandheden er, at inspektørerne af USA blev pålagt at rejse - på samme
måde som de blev det en uge før invasionen i marts 2003 - fordi USA forberedte
bombardementer af Irak. Disse bombardementer blev gennemført i december 1998,
efter at USA havde beordret inspektørerne ud.
Per Stig Møllers ’dårlige hukommelse’
Ad 7+8) Saddam Hussein har ikke redegjort for tusindvis af liter miltbrand,
omkring 6.500 kemiske bomber, mindst 80 ton sennepsgas og store mængder
biologiske gifte
Dertil kommer den farlige trussel fra langtrækkende missiler og
risikoen for at han snart vil råde over atomvåben
Et af hovedargumenterne for både USA’s krig mod Irak og Danmarks deltagelse
heri var Saddams ”masseødelæggelsesvåben”. De blev aldrig fundet -
fordi de var blevet destrueret allerede i starten af 90’erne.
Det blev USA's regering tvunget til at indrømme i januar 2005, da USA's egne
våbeninspektører blev trukket ud af landet. De officielle
rapporter fra kongressen i USA der slog dette fast blev dog
allerede frigivet i august 2004 -
1½ år efter krigens start.
I Danmark begyndte regeringen dog at få kolde fødder allerede i maj 2003,
blot 2 måneder efter Danmarks erklæring af krig mod Irak. Den 15. maj 2003 gik
Per Stig Møller på Folketingets talerstol og sagde: ”Om masseødelæggelsesvåben
vil jeg da sige, at jeg hele tiden har sagt eventuelle masseødelæggelsesvåben”.
Denne ændring i sin holdning uddybede han på et pressemøde 1 måned senere efter
et møde i udenrigspolitisk nævn: ”Jeg har sagt hans ’formodede
masseødelæggelsesvåben’”. Problemet var blot, at udenrigsministeren enten havde
en meget dårlig hukommelse - eller løj.
Den 15. maj var første gang han tog forbehold for, at de måske slet ikke
eksisterede. I en 6 måneders periode op til denne dato havde han 34 gange på 10
forskellige møder uden forbehold givet udtryk for, at Irak rådede over
masseødelæggelsesvåben. Det var også statsministerens formulering: ”Det er ikke
noget vi tror. Det er noget vi ved”.
Problemet var blot, at politikerne, hverken i Storbritannien, USA eller
Danmark vidste det. Men de påstod det, for det var deres trumfkort til at ”sælge
krigen” til en stærkt kritisk verdensoffentlighed. En variant over den
traditionelle politikerparole om at: ”Hvis det er fakta, benægter jeg fakta”,
som Anders Fog Rasmussen’s partifælle og forgænger Knud Christensen engang erklærede.
Hen over sommeren 2003 blev der stillet stadig større spørgsmålstegn i
offentligheden om de påståede irakiske masseødelæggelsesvåben. I Danmark
forsøgte udenrigsministeren sig med det figenblad, at han hele tiden havde sagt
”formodede”. Det var løgn.
I de fleste lande undskyldte politikerne sig nu med, at de var blevet
fejlinformeret af efterretningsvæsnerne. Det var også et figenblad, om end lidt
mere avanceret. I USA kom det dog frem, at rapporterne fra CIA og det militære
efterretningsvæsen, der modbeviste regeringens påstande om
masseødelæggelsesvåben blev arkiveret lodret, og specialafdelinger i
forsvarsministeriet fik til opgave at fremstille forfalskede rapporter, der
pegede frem mod de politiske konklusioner, regeringen ønskede.
I England gjorde regeringen det samme indtil efterretningsofficeren og
eksperten i kemiske våben, David Kelly i juli 2003 i BBC afslørede, at den
britiske regering havde forvansket de oplysninger den havde fået fra
efterretningsvæsenet. Påstanden om masseødelæggelsesvåben havde ikke bund i
efterretninger med i regeringens politiske behov for at legitimere krig. Sagen
kostede Kelly livet og tvang efter høringer premierminister Blairs spindoktor,
Alistair Campbell til at gå af.
En lignende historie kunne den danske efterretningsofficer Frank Grevil i
marts 2004 fortælle. De rapporter Forsvarets Efterretningstjeneste havde
produceret i 2002/3 til regeringen berettigede ikke til at konkludere, at Irak
rådede over masseødelæggelsesvåben. Men efter at have været igennem regeringens
politiske spin var der ikke skyggen af tvivl: ”Det er ikke noget vi tror. Det er
noget vi ved”.
I Danmark fejede statsminister og udenrigsminister enhver diskussion og
kritik af regeringens forvanskninger og løgne til side om, at kritikerne
støttede Saddam. Regeringen og dens støtteparti på den ekstreme højrefløj var
ikke interesseret i en kulegravning af spørgsmålet, og ligesom de havde sendt
Danmark i krig på det spinklest mulige folketingsmandat, hindrede de på det
spinklest mulige mandat, at grundlaget i efteråret 2003 blev undersøgt. Den
danske befolkning måtte ikke få sandheden at vide.
De irakiske atomvåben
Ad 8) Dertil kommer den farlige trussel fra langtrækkende missiler og
risikoen for at han snart vil råde over atomvåben
USA lancerede i starten af 2002 påstanden om, at Irak forsøgte at købe
uran i Niger til fremstilling af atomvåben. I februar 2002 sendte CIA derfor den
pensionerede ambassadør Joseph Wilson til Niger for at undersøge oplysningerne.
Han mødes de følgende 10 dage med USA’s ambassadør i landet og med nigerske
embedsmænd. USA's ambassadør i Niger
fortæller, at hun i flere rapporter til USA’s
udenrigsministerium har afkræftet oplysningerne. Ambassaden holder nemlig i
forvejen godt øje med Nigers uranudvinding for at hindre spredning af uran.
Dette er konklusionen, som Wilson den 9. marts 2002 sender videre til CIA: historien
om irakiske urankøb i Niger er falsk.
Men Wilsons dementi af historien passer ikke politikerne, der derfor
fortsætter løgnen, selvom CIA også i oktober 2002 gør regeringen opmærksom på,
at historien er en and. Og da det endelig i starten af februar 2003 efter ½ års
rykken lykkes det Internationale Atomenergiagentur IAEA at få udleveret de
”kompromitterende” dokumenter kan organisationen efter 10 dage bevise, at
dokumenterne er forfalskninger.
Politkerne ved fra marts 2002, er historien om Iraks urankøb er en
forfalskning. Det hindrer ikke, at påstanden ufortrødent fremsættes:
”..til trods for at uran ikke har nogen civil anvendelse i Irak
(kernekraft), har landet alligevel forsøgt at skaffe sig stoffet fra
Afrika”.
[Iraks besiddelse af Masseødelæggelsesvåben (WMD),
Sikkerhedspolitisk Kontor, Udenrigsministriet, 29. oktober 2002 i notits
til Per Stig Møller.]
To uger senere bruger Per Stig Møller notitsen i en debat i Folketinget om
Sikkerhedsrådets resolution 1441, som er vedtaget få dage tidligere. Møller
påstår, at Irak er mindre end et tiår fra at have atomvåben og ”får landet
fingre i beriget uran eller plutonium, vil det formentlig have en atombombe
indenfor et års tid”.
I USA fortsætter regeringen også med at føre befolkningen og medierne bag
lyset. Efter at Irak den 7. december 2002 har fremlagt sin 12.200 sider lange
redegørelse for FN’s Sikkerhedsråd konstaterer USA’s FN ambassadør John D.
Negroponte, at ”Irak har genfremsendt gammelt materiale og ignorerer
nøglespørgsmålet om Iraks forsøg på at købe uran.” Det amerikanske
udenrigsministerium udsender et ”faktaark” hvori det hedder: ”Deklarationen
ignorerer forsøg på at fremskaffe uran fra udlandet. Hvorfor skjuler det
irakiske regime sit uran-indkøb?”
Regeringen lyver. Den er blevet informeret om det modsatte allerede i marts.
Alligevel spreder den sine løgne videre. Dagen efter briefes Jakob Brix Tange og
Jens-Otto Horslund fra det danske udenrigsministerium af Dan Lawton, der er
”politisk-militær officer” på USA’s ambassade i København.
19. december beder IAEA USA om beviser for sine påstande, som IAEA ikke kan
bekræfte. Der kommer til at gå 1½ måned før USA overdrager dokumentationen til
IAEA, der i midten af februar 2003 konstaterer, at der er tale om falskneri. På
de indre linier begynder USA’s regering nu at trække i land. Den 7. marts
informeres Anders Fog Rasmussen om, at Iraks atomprogram er nedlagt, og at Irak ikke har
forsøgt at skaffe sig uran. Det hindrer ikke, at statsministeren den 19. marts
og den 21. marts under 1. og 2. behandlingen af lovforslaget om dansk krig mod
Irak gentager: ”risikoen for at han (Saddam) snart vil råde over atomvåben”.
Først den 20. august tvinges Anders Fog Rasmussen til at indrømme, at han løj i marts - at han lå
inde med den modsatte information af hvad han sagde i Folketinget.
Det er en overtrædelse af Ministeransvarsloven når en minister lyver overfor
Folketinget.
Crooks
USA’s håndtering af løgnen om Iraks uranindkøb er så klodset, at den ligger
på linie med det Hvide Hus’ håndtering af Watergateskandalen. USA’s regering
tvinges 8. juli 2003 til offentligt at erkende, at uranhandelen var frit
opfundet - 16 måneder efter at CIA var blevet informeret om dette af pensioneret
ambassadør Joseph Wilson, 4 måneder efter at IAEA officielt havde meddelt dette.
Den 30. september 2003 blev alle ansatte i det Hvide Hus beordret til at gemme
dokumenter fra 1. februar 2002 og fremefter der havde at gøre med Wilson. Ordren
blev givet af det Hvide Hus’ juridiske rådgiver, Alberto Gonzales, der i
januar 2005
blev udnævnt til USA’s ”justitsminister”. ”I skal gemme alle dokumenter, der på
nogen måde, hvad enten det er direkte eller indirekte, har forbindelse til disse
individer, selv om der kan være tvivl om, hvorvidt dokumenterne hører under
præsidentielle eller føderale arkiver, eller om destruktionen af dokumenterne
kan være lovlig i anden sammenhæng”, skriver Gonzales i direktivet til samtlige
ansatte i det Hvide Hus.
I Danmark fortsætter udenrigsminister Per Stig Møller sin misinformation af
den danske offentlighed. Den 17. juli 2003 skriver han til Information: at ”der
er en række uklarheder” omkring ”rapporter om import af uran”, og refererer
alene til information fra før IAEA i marts og senere USA’s regering oplyste om
falskneriet. Møller var allerede 7. marts blevet informeret om, at der ikke
fandtes noget forsøg på urankøb, eller i det hele taget noget irakisk
atomprogram.
Regeringen ønsker sandheden begravet
Efter at grundlaget for krigen smuldrede gennem 2003 blev der i
Storbritannien og USA nedsat undersøgelseskommissioner, men ikke i Danmark.
Efter at statsministeren selv blev fældet som skatteminister af en
undersøgelseskommission i 1992 har den slags stået for ham som et traume.
Regeringen benyttede derfor sit VKO flertal til i august 2003 at hindre
nedsættelsen af en undersøgelseskommission. Den danske befolkning må ikke få
kendskab til, at regeringen i marts 2003 sendte Danmark i krig - uden
folkeretsligt eller faktuelt grundlag - og at både stats- og
udenrigsminister løj overfor Folketinget.
Kilder:
- Løgnen om krigen. Krigen om løgnen
. En hvidbog fra Ekstrabladet, august
2003.
Bestil hvidbogen (gratis) på
http://ekstrabladet.dk/marketing/saertillaeg.iasp#
Informations særavis efter at avisens Jørgen Steen Nielsen og Charlotte
Aagaard sammen med Bo Elkjær fra Ekstrabladet fik Cavlingprisen for deres
afdækning af det mangelfulde grundlag for Danmarks krig mod Irak. 9. januar 2004
Læs særavisen: http://webavis.information.dk/pdf/i2_09012004.pdf
Informations tema om regeringens krigsgrundlag - og mangel på samme:
Læs temaartiklerne:
http://webavis.information.dk/Indgang/VisTema.dna?pTemNo=100146
Sidst opdateret: 2005-01-18
|