Manipulation. Har Fogh mødt sit »Watergate«?
Af Rune Engelbreth Larsen, forfatter og idéhistoriker
Gengivet her med tilladelse fra
forfatteren.
Siden den 12. oktober 2005, hvor elleve muslimske ambassadører bad
statsministeren om et møde i kølvandet på bl.a.Jyllands-Postens
Muhammed-tegninger, har han manipuleret med deres intentioner i den danske
presse. Han har fordrejet og fortiet afgørende passager og advarsler i deres
brev, mens han samtidig har siddet ambassadørernes egne forklaringer af
indholdet overhørig, skønt de også umiddelbart efter hans svarbrev gentagne
gange har understreget, at de hverken har udtrykt krav om kontrol af pressen
eller indgriben i ytringsfriheden.
Ambassadørbrevet består af fire hovedpunkter: 1) en kritik af den »meget
diskriminerende tendens« og »nedrakning af islam som religion« i Danmark, 2) en
advarsel om krisens mulige eskalering, 3) en opfordring til regeringen om at »gå
i rette med de ansvarlige« inden for lovens rammer, og 4) en anmodning om et
møde med statsministeren.
Først og fremmest kritiserer ambassadørerne det, de opfatter som en
»igangværende smædekampagne« mod islam, og udover Muhammed-tegningerne nævner de
flere »nylige eksempler« herpå: De racistiske artikler fra Louise Freverts
hjemmeside, kulturminister Brian Mikkelsens tale på de konservatives landsmøde,
der bl.a. opmaler kulturkampens nye front som et opgør med »middelalderlig
muslimsk kultur« i danske parallelsamfund, samt Kaj Vilhelmsens
indvandrerfjendtlige lokalradio, der i sommeren 2005 har opfordret til at »slå
en betydelig del af de muhamedanske indvandrere ihjel«.
I brevet lægges stor vægt på de alvorlige følger, som kan blive resultatet
heraf: »Vi skal understrege, at det også kan skabe reaktioner i islamiske lande
og blandt muslimske minoriteter i Europa.«
Anders Fogh Rasmussen afviser ikke desto mindre at mødes med ambassadørerne
og forklarer i stedet i et skriftligt svar den 22. oktober, at ytringsfriheden
er »selve fundamentet for det danske samfund«.
Hverken i sit svarbrev eller offentligt omtaler han deres øvrige
kritikpunkter og kommenterer således ikke én eneste gang de konkrete eksempler
på den »meget diskriminerende tendens«, som ambassadørerne anfører.
I store dele af pressen såvel som i politiske kommentarer bliver indholdet af
ambassadørernes brev lynhurtigt reduceret til ukendskab til folkestyret eller
sågar et angreb på pressefriheden, til trods for gentagne forsikringer om det
modsatte.
Den palæstinensiske repræsentant, Maie Sarraf understreger, at hensigten med
brevet aldrig har været at kontrollere pressen:
»Vi beder jo ikke Anders Fogh Rasmussen om at føre kontrol med de danske
medier, men det er også muligt for vestlige politikere at vejlede medierne på
forskellige måder, og det er det, vi beder ham om at gøre.« (Berlingske
Tidende, 22.10.2005).
Anders Fogh Rasmussen siger om ambassadørernes kritik, at »en statsminister
ikke kan gribe og styre pressen« (Flensborg Avis, 25.10.2005), og at »det er så
selvindlysende klart, hvad det danske folkestyre bygger på af principper, at det
er der ikke nogen baggrund for at holde et møde om« (Jydske Vestkysten,
25.10.2005).
Det var imidlertid heller ikke dét, han blev bedt om at mødes om. Men Anders
Fogh Rasmussen gør ikke desto mindre gældende, at ambassadørernes ærinde i sagen
er i konflikt med selve det danske folkestyre.
Egyptens ambassadør, Mona Omar Attiah afviser flere gange, at man har ønsket
andet af statsministeren, end at han tager moralsk afstand fra krænkende
tilkendegivelser: »Og det er en stor misforståelse, når folk tror, at vi har
bedt statsministeren lægge bånd på ytringsfriheden. Vi har ønsket, at han
opfordrede til ansvarlig og respektfuld brug af pressefriheden. Og vi har
ønsket, at han skulle tage moralsk stilling ved at fastslå, at det danske
samfund stiler mod integration, ikke mod krænkelse af islam.« (Politiken,
27.10.2005).
Tyrkiets ambassadør, Fügen Ok påpeger: »Vi er ikke dumme, og vi ved godt, at
statsministeren ikke kan blande sig i det. Intentionen var at opfordre ham til
at forbedre situationen i landet, for det er alvorligt det, der er sket, og
meget provokerende. Det handler ikke om at lukke aviser, men om at fremlægge
sine synspunkter om sagen og opfordre til dialog.« (Information,
28.10.2005).
Selv efter at ambassadørerne blankt har afvist statsministerens tendentiøse
udlægning af brevet, lader han som ingenting og intensiverer sågar sin modvilje
på en måde, man vanskeligt kan karaterisere som andet end arrogant. Som svar på
ambassadørernes kritik og påstande om, at tegningerne er udtryk for et angreb på
islam og muslimer i et fordomsfuldt Danmark, siger han: »Det afslører efter min
mening et afgrundsdybt ukendskab til principperne i et sandt folkestyre, og det
viser en fuldstændig mangel på forståelse for, at en regering i et frit
folkestyre hverken kan, skal eller må blande sig i, hvad pressen skriver.« (Jyllands-Posten,
30.10.2005).
Anders Fogh Rasmussen taler med andre ord til elleve ambassadører, som om de
ikke forstår, hvad demokrati er, og kommenterer slet ikke, at de blot ønsker
hans moralske stillingtagen til sagen. Siden koger kirkeminister Bertel Haarder
det hele ned til et krav om »pressecensur« (jf. Jyllands-Posten,
30.10.2005), og Venstres udenrigspolitiske ordfører, Troels Lund Poulsen
udtaler, at det ikke tjener noget formål at »gå i dialog med personer, som vil
kortslutte den demokratiske proces« (Politiken, 20.12.2005).
Statsministeren nøjes ikke med at sige nej til et møde, men tager med andre
ord ambassadørerne i belæring i patroniserende vendinger, og ønsket om et
dialogmøde er nu blevet til et forsøg på ligefrem at »kortslutte« demokratiet.
At læse ambassadørernes henvendelse som et angreb på ytringsfriheden er i
bedste fald at insistere på en overordentlig tendentiøs fortolkning af ordlyden,
som engelskkyndige eksperter har kaldt fejlagtig, men at fastholde denne
forkerte udlægning de følgende dage, hvor ambassadører nøjagtigt har forklaret,
hvad de ønsker, er udtryk for bevidst manipulation fra statsministerens side.
En nøgtern forståelse i overensstemmelse med både brevet og ambassadørernes
forklaringer peger indlysende på en uproblematisk, diplomatisk løsning, hvor
statsministeren tager moralsk stilling og udtrykker kritik af det syn på islam,
som Muhammed-tegningerne udtrykker. End of story.
Afvisningen heraf kan imidlertid kun opfattes, som om statsministeren dybest
set bifalder tegningernes fremstilling af islam, fordi det ville være så let og
banalt at tage afstand fra den dæmonisering, som i det mindste nogle af disse
udtrykker.
Det er korrekt, at ambassadørerne også opfordrer til at gå »i rette med de
ansvarlige« for krænkelser af islam, men det er inden for lovens rammer og ville
tydeligvis også være dækket ind af en offentlig afstandtagen, som på ingen måde
indskrænker nogens ytringsfrihed.
Denne dimension er imidlertid helt fraværende i statsministerens såvel som
langt de fleste danske kommentatorers ræsonnement i over fire måneder efter
ambassadørernes protestskrivelse.
Også selv om det naturligvis langtfra er enestående, at den danske
statsminister udtaler sig kritisk om offentlige meningstilkendegivelser, det
skete f.eks. også to måneder efter Muhammed-tegningerne i forbindelse med hans
kritik af Dansk Folkepartis Martin Henriksen.
Henriksen hævdede, at islam »siden sin begyndelse« har været en
»terrorbevægelse«, hvilket Anders Fogh Rasmussen påtalte den 2. december: »Jeg
må tage kraftig afstand fra enhver påstand om, at islam som religion skulle være
en terrororganisation.
Sådan kan man slet ikke føre sig frem på ordentlig måde i en debat. Vi har og
skal have en vidtgående ytringsfrihed, som vi skal stå vagt om, men den bygger
også på, at vi viser respekt for andre religiøse opfattelser.« (tv2.dk,
2.12.2005).
Skønt statsministeren altså tager afstand fra et skriftligt udsagn om, at
islam er en terrorbevægelse, falder det hverken ham selv eller andre ind, at
denne afstandstagen skulle begrænse ytringsfriheden på nogen måde, for han gør
jo blot et synspunkt gældende. Det afviser han til gengæld kategorisk at gøre i
forbindelse med Muhammed-tegningerne, til trods for at en af tegningerne
videreformidler nøjagtigt det samme budskab, som Henriksen har givet udtryk for
på skrift.
Det kan derfor umuligt komme som en overraskelse, at der er muslimer, som
undrer sig - især når man betænker, at muslimske foreninger næsten rutinemæssigt
afkræves en klar afstandtagen i forbindelse med ytringer og handlinger fra
yderligtgående islamister, skønt de ikke selv har andel i dem.
Ikke mindre besynderligt bliver det, da Anders Fogh Rasmussen opfordrer de
krænkede muslimer i Danmark til at reagere på Muhammed-tegningerne på nøjagtigt
den måde, han selv har afvist over for de muslimske ambassadører: »Den danske
tradition er, at man indkalder til et møde, hvor man sidder og snakker stille og
fredeligt med hinanden. Nogle gange er man fløjtende uenige, også når mødet er
slut, og nogle gange når man en forståelse for hinandens bevæggrunde. Det er den
danske model. Det kalder vi samtaledemokratiet.« (Jyllands-Posten,
30.10.2005).
Samtaledemokratiet omfatter åbenbart ikke muslimske ambassadører.
Statsministerens arrogante afvisning af ambassadørernes anmodning om et møde
og hans manipulatoriske fremstilling af indholdet af deres brev såvel som af
deres senere forklaringer bør få konsekvenser. At han tilmed har fortiet en klar
advarsel om en eskalering af konflikten, forværrer kun det, der kan gå hen og
blive Anders Fogh Rasmussens »Tamil-sag«.
Ambassadørbrevet advarer som nævnt om »reaktioner i islamiske lande«, og få
dage senere advarer egypterne direkte om »en mulig eskalering af problemet« over
for den danske ambassadør i Kairo, som det fremgår af en egyptisk
regeringsredegørelse fra februar (jf. Politiken, 18.2.2006).
Ved flere lejligheder bliver det skåret ud i pap for statsministeren, hvor
let sagen kan afsluttes uden implikationer for ytringsfriheden eller
pressefriheden, men hver gang nægter han fuldkommen at forholde sig hertil.
Den egyptiske ambassadør, Mona Omar Attiah tydeliggør allerede den 29.
oktober, hvad hun helt konkret anbefaler: »Den Egyptiske Ambassade opfordrer
indtrængende den danske regering til at behandle denne sag med større alvor, så
en eskalering kan undgås, og forventer, at den i det mindste vil udsende en
erklæring, der bekræfter dens misbilligelse af sådanne tegninger og enhver
krænkelse af islam.« (Berlingske Tidende, 29.10.2005). Det samme siger en
egyptisk embedsmand til den danske ambassadør i Kairo, da han i slutningen af
oktober ekspliciterer, hvilken reaktion man efterlyser, »for eksempel gennem en
officiel erklæring, der fordømmer hån af islam eller af profeten«.
Den 18. november understreger også den egyptiske udenrigsminister, Ahmed
Aboul Gheit, hvad flere ambassadører har sagt til den danske presse, at ingen
har bedt om at »få standset avisen eller at censurere den«, men at man havde
håbet på en eller anden form for erklæring. Han forklarer tilmed, hvad den
danske statsminister kunne nøjes med at sige til ambassadørerne for at forhindre
hele affæren i at eskalere: »Mine herrer, de må forstå, at mine hænder er
bundet. Jeg kan ikke handle mod det, men jeg vil gerne sige, at det ikke er min
holdning«. (Politiken, 18.11.2005).
Med andre ord er det, som den egyptiske udenrigsminister efterlyser, en
væsentligt mildere afstandtagen end den, som statsministeren senere lægger for
dagen i sin kritik af Martin Henriksens påstand om, at islam er en
»terrorbevægelse«. Siden henviser Mohammed Shaaban fra det egyptiske
udenrigsministerium endog eksplicit til statsministerens afstandtagen i
tilfældet Martin Henriksen (jf. Politiken, 7.12.2005) og forstår ikke,
hvorved denne problemstilling adskiller sig principielt fra sagen om
Muhammed-tegningerne.
Hele sagsudviklingen har givet den egyptiske udenrigsminister det tydelige
indtryk, »at der faktisk er folk i den danske regering, der kan lide, hvad de
ser« i tegningerne.
Stadig væk lader den danske regering, som om den ikke aner, hvad den er
blevet bedt om - nemlig en moralsk stillingtagen til tegningernes budskab. Til
trods for de løbende præciseringer og gentagelser fra officielle
regeringsrepræsentanter udtaler udenrigsminister Per Stig Møller sig atter, som
om han har overhørt alt: »Grundloven fastslår, at censur ingensinde må
gennemføres. Hvis Jyllands-Posten i ly af grundloven har brudt blasfemiloven, er
det op til domstolene.« (Jyllands-Posten, 8.11.2005).
Han kunne med samme relevans have reciteret vejrudsigten.
Således undlader regeringen igen og igen at kommentere de mange
konkretiseringer fra muslimske ambassadører og andre officielle repræsentanter
fra den islamiske verden, der blot efterlyser en afstandtagende
holdningstilkendegivelse fra den danske regerings side, som altså kan
sammenlignes med statsministerens afstandtagen fra Dansk Folkepartis Martin
Henriksen.
Kort efter jul truer generalsekretæren for den islamiske verdens kulturelle
samarbejdsorganisation, ISESCO med at opfordre de
51 medlemslande til en økonomisk og politisk boykot af Danmark. Den egyptiske
ambassadør, Mona Omar Attiah understreger, at generalsekretærens trussel skal
tages alvorligt: »Han er ikke den eneste, der opfordrer til boykot. Der er tale
om en folkestemning, som kan betyde, at folk holder op med at købe danske
varer.« (Information, 27.12.2005).
Attiah mener dog, at der fortsat kan findes en diplomatisk løsning, men
advarer om, at der også er »elementer i Mellemøsten, der ikke er lige så
indstillet på at løse konflikter med dialog, som vi er«. I næsten tre måneder
har regeringen i stedet valgt at være blind og døv, og heller ikke denne gang er
der den mindste erkendelse af sagens alvor.
Tværtimod kritiserer Anders Fogh Rasmussen oven i købet de 22 danske
ex-ambassadører for dårlig timing, da de i et åbent brev i Politiken den
20. december kritiserer hans håndtering af sagen, fordi statsministeren
vurderer, at konflikten er ved at være forbi.
Et fatalt dømmekraftssvigt på baggrund af tre måneders permanent eskalering
af et ildevarslende konfliktscenario.
Anders Fogh Rasmussen har dermed fastholdt en meget alvorlig skævvridning af
sagen siden midten af oktober, skønt han bliver advaret om en eskalering af
krisen og ultimativt en handelsboykot uden på ét eneste tidspunkt så meget som
at lytte til, hvad de muslimske ambassadører har på hjerte.
Resultatet kender vi, da amokløbet begynder i slutningen af januar. Hvad man
end mener om Jyllands-Postens aktion, og hvor urimelig overreaktionen end
bliver fire måneder efter tegningernes offentliggørelse, så er det
statsministerens manipulatoriske fortielser og fordrejninger igennem tre
måneders intens krise, der resulterer i den største udenrigspolitiske krise i
dansk efterkrigstids historie.
Bragt i Politiken 23.2.2006. Gengivet her med tilladelse fra
forfatteren.
http://www.humanisme.dk/artikler/art02006.php
Sidst opdateret: 2006-02-24
|