|
Regeringspolitik
De ansvarlige politikere
Anders Fogh Rasmussen (V) Læs videre »»
Flemming Hansen (K) Læs videre »»
|
|
|
Drastiske forhøjelser af priserne på busser og tog
I 2003 besluttede regeringen at fjerne taksttilskuddet
på 115 mio. kr. til HUR fra 1. januar 2004.
Samtidig besluttede
amtspolitikerne fra Københavns, Roskilde og Frederiksborg amter at spare
yderligere 85 mio. kr. på den kollektive trafik. Fjernelsen af
disse tilskud betød, at den offentlige transport i HT området ville stige med
17,5% pr. 1. januar 2004. De varslede prisstigninger udløste stærke folkelige
protester, hvilket fik amtspolitikerne til alligevel ikke at spare de 85 mio.
kr. Tilbage stod regeringens reduktion. Priserne steg derfor med 12%. Et billede
der gentog sig i det meste af landet.
Regeringens besparelse var ikke udtryk for, at der
manglede penge i statskassen, men at den ønskede
at omfordele fra kollektiv trafik til motorveje. Samtidig med at
regeringen fjernede støtten til den kollektive transport, øgedes
Vejdirektoratets årlige anlægsinvesteringer nemlig med 250 mio. kr. - fra 880
til 1.130 mio. kr. Investeringer der overvejende
blev anvendt til udvidelse af
motorvejene.
Regeringens udsultning af den kollektive trafik betyder ikke
blot højere priser, men også stærkt forringet service. Det mærkes især i
yderområderne, hvor nedskæringerne har medført nedlæggelse af ruter og færre
busser.
Kilder:
Prisstigninger: Tredobling af billetpriserne, Information 15. januar 2005
Noah Trafik
Sidst opdateret: 2005-01-23
|